Microsoft op bezoek bij Gepersonaliseerd leren

“De docent zorgt voor plezier in de klas, niet de IT.” Dat stelde Microsoftmedewerker Eduard Beck tijdens de vierde workshop van het atelier Gepersonaliseerd leren. Samen met zijn collega Dirk van Oudvorst vertelde hij over hun visie op gepersonaliseerd leren en hoe Microsoft hieraan kan bijdragen. Microsoft houdt zich met name bezig met de docent. Dat is dan ook de reden dat Microsoft altijd samen met de docent tools voor in de klas ontwikkelt.

Volgens Eduard Beck voldoet het onderwijs van nu niet meer aan de behoefte van leerlingen om te leren. “Als een schooltoets onvoldoende is, stoppen leerlingen meteen met leren. Als een game niet goed gaat, gaan leerlingen door en blijven ze net zo lang proberen tot het wel lukt.” vertelt hij. Eduard is er een voorstander van om rekening te houden met de manier waarop kinderen op hun eigen manier leren en zich op een eigen manier ontwikkelen. Zo blijft het kind plezier houden in het leren. Leren hoeft niet op school, het kan ook virtueel. Maar de school als gebouw blijft belangrijk, met name omdat het een ontmoetingsplek is waar het kind sociale vaardigheden opbouwt.

Microsoftcollega Dirk van Oudvorst legde vervolgens in de workshop de tool Onenote uit. Het is een online notitieboek, waarin de leerling oneindig veel werk kan maken. De leerling kan het ieder schooljaar weer aanvullen. Deze tool kan functioneren als een portfolio voor kinderen. De uitleg werd door de meeste aanwezigen goed begrepen, alleen waren de praktijktoepassingen moeilijk voor te stellen voor sommigen. Na deze presentaties is verder gewerkt aan het concreet maken van het atelier.

Het atelier Gepersonaliseerd leren is een onderdeel van Next Level School. Dit atelier houdt zich bezig met passend basisonderwijs voor kinderen die op eigen wijze kunnen leren met behulp van digitale middelen. Het atelier is opgesplitst in twee groepen, namelijk impact op leerling & leerkracht en benodigde digitale omgeving en content daaronder.

 

 

Recent Posts

Leave a Comment